Page 4 - LUCKY_4
P. 4
4
Zuzana Bydžovská
Zuzana Bydžovská v současnosti vyučuje na MKP herectví. Jako divadelní herečka za-
čínala v Divadle Na zábradlí, poté si na 10 let „odskočila“ do Národního divadla, aby
se Na zábradlí zase vrátila. Hostuje také v divadlech Ungelt a Kalich. Před kamerou
ale stála už ve dvanácti letech – ve filmu Věry Šimkové-Plívové Přijela k nám pouť si
zahrála Vendulku. Od té doby je jednou z nejobsazovanějších českých hereček. Za
roli matky ve filmu Tomáše Vorla Gympl obdržela Českého lva za nejlepší herecký
výkon ve vedlejší roli, za roli statkářky ve filmu Venkovský učitel režiséra Bohdana
Slámy dostala Českého lva za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. Za tuto roli obdr-
žela i cenu na Stockholmském filmovém festivalu. Celkem má „na svědomí“ 25 filmů,
26 televizních inscenací a hrála v 18 seriálech.
Na CoolFest přijela přímo z natáčení nového filmu ze Sloven-
ska jako režisérka divadelní hry autorky Olji Mucinové Táňa,
Táňa. Je to smutně směšná hra o tom, jaké to je, když milujeme
nesprávného člověka. Ve starém venkovském sídle se setkává
skupinka přátel. Procházejí se, tančí, popíjejí…milují. Za jejich
zdánlivým klidem se ukrývá věčný zápas mužského a ženského
světa. Vystupují zde tři páry plus jeden. Každý ovšem miluje
někoho jiného. Táňa Ivanova, Ivanov Dívku, Dívka Chlapce,
Chlapec Zinu, Zina Ochlobystina, který ale touží po Táně. Ale
po které? Táňa se totiž jmenují minimálně dvě postavy… A proč
Zuzana vybrala poměrně náročné „vztahové“ drama? Zřejmě z
nostalgie. Sama totiž hlavní představitelku hrála v inscenaci z
roku 1997 v režii J.A. Pitínského v Divadle Na zábradlí.
České noviny v roce 1991 o inscenaci napsaly:
Táňa, Táňa je lyrický úlet, který vám úsměvně pohladí mysl.
Podoben písni je nezasažen logikou, jen nevyhnutelností a
osudem, který si pobaveně hraje s šesticí racionálně cítících sovětských občanů. Soudruzi zhruba dvou generací se
nezabývají vědeckými úkoly, pro něž byli školeni, ale s plným nasazením a opravdovostí, podpořeni znalostí klasiků
a sexuálních rituálů národních i vytvořených svépomocí, sebou odevzdaně mlátí ve víru mučivých vášní. Zuzana
hru samozřejmě přizpůsobila tak, aby byla přístupná mladší generaci, vždyť láska bolí za každé situace, nezáleží na
době, ve které žijeme ani na tom, zda kolem zuří socialismus či demokracie.
Zuzana: Doufám, že to představení bylo pro CoolFest přínosem,
ale to je otázka spíš na studenty, co jim to přináší. Když se podaří
atmosféra, přispěje to k profesnímu vývoji studentů. My jsme to
poprvé hráli mimo malou zkušebnu a mimo „domovské“ divadlo
v Korunní. Když to roztáhneš, tak je to jiný – to je ta zkušenost a
přínos.
Jací byli studenti?
Studenti jsou bezvadný, úžasní a předvedli skvělé představení