Page 13 - LUCKY_6
P. 13
13
„Školství v Indii se od našeho
značně liší. Děti přijdou do školy Jak jste se dostala k budhismu?
v devět hodin, do půl desáté se Při mých cestách v Himalájích jsem potkala učitele jmé-
nem Tsewang Norbu Vivek. U toho jsem absolvovala kurz
modlí a zpívají mantry, dalších de- budhismu a meditace. Zjistila jsem, že to je filosofie, která
set minut přísahají věrnost Indii.“ mě zajímá a která mi v životě pomůže. Momentálně stu-
duji Akademii tibetských věd v Čechách u Lámy Tibora,
který pochází ze Slovenska.
Kdy vznikl nápad jet do Himalájí?
Byla jsem oslovena hnutím Brontosaurus v Himalájích, které tam začalo rekonstruovat a stavět školu v malé
vesnici s názvem Mulbekh. Je to území, které patří
Indii. Nabídli mi učit dramatickou výchovu v rámci
dobrovolnického pobytu. Do té doby jsem nikde
neučila, neměla jsem s tím žádné zkušenosti. Jela
se mnou moje neteř, která je herečka a má s výukou
zkušenosti. Byl to můj první skok do této části světa
a velký šok, nebyla jsem schopna přijmout diskom-
fort, který mě čekal. Samozřejmě jsem onemocněla,
dostala jsem těžký zánět dutin a trpěla jsem výško-
vou chorobou. Když nám končil pobyt, vydali jsme se
s ostatními na pětidenní trek, kde jsme se dostali až
do výšky 5 700 metrů nad mořem, což bylo nad mé
schopnosti. Vrátila jsem se ve velmi podlomeném
stavu, hned z pražského letiště mě vezli do nemocni-
ce Motol. V tu chvíli jsem cestu do Himalájí zhodno-
tila velmi záporně a řekla jsem si, že už se tam nikdy
nevrátím, tento kout světa jsem si pro sebe vyškrtla z
foto: svetlananalepkova.cz cesty a že se do Himalájí musím vrátit. Od té doby se
mapy. Po třech měsících jsem si to všechno posklá-
dala v hlavě, rozhodla jsem se, že je to začátek nové
tam vracím každý rok.
Byla to první zkušenost dětí s divadlem?
Ano, učila jsem na soukromé škole, která je na jiné
úrovni než ostatní školy. Školství v Indii je naprosto
odlišné. Je velmi militantní a přísné. Děti přijdou v de-
vět hodin do školy, do půl desáté se modlí a zpívají
mantry, dalších deset minut se přísahá věrnost Indii.
Když tam přijede někdo z jiné kultury, děti se hrozně
těší. Kvůli přísné výchově jim chybí spontánnost a
kreativita. Snažili jsme se v nich probudit tvořivého
ducha během různých her a kolektivních aktivit.
Dlouho nám trvalo, než naše společné úsilí přineslo
výsledky. Naštěstí to pro děti byla velká zábava a
zpestření výuky. Nacvičovali jsme příběh, založený
na pantomimě a písničkách. Byla to hezká improvi-
zace.
Jaké jsou rozdíly mezi českou a indickou rodinou?
V Indii je rodina velmi důležitá, možná až posvátná
napříč všemi generacemi. Taková ta rodinná pospo-
litost v Čechách mizí. Hlavním rozdíl vidím v tom, že
v Česku jsou lidé neustále napojení na sociálních sítích
a nekomunikují mezi sebou. V Indii je zachovaný starý
model rodin, kdy žijí v jednom velkém domě, který je po-
stavený z hliněných cihel a uplácaný z bahna. Jen v jediné foto: svetlananalepkova.cz
místnosti se topí, tam celá rodina žije v zimním období. V
místnosti je třeba dvacet lidí. Několik generací. Vzájemně
si pomáhají a mají krásné vztahy.
Tereza Havlová