Page 12 - LUCKY_5
P. 12

12


                               Zdeněk Zelenka:





                               OD SVÝCH TŘINÁCTI LET JSEM VĚDĚL, ŽE BUDU DĚLAT U FILMU

                               Zdeněk Zelenka je český scenárista, dramatik a režisér. Po revoluci v roce 1989 zakotvil v České televizi, pro kterou

                               napsal více než padesát scénářů a natočil více než sedmdesát filmů, seriálů, inscenací a dokumentů. Je autorem libre-

                               ta i režisérem původního českého muzikálu Mefisto, který slavil velký úspěch
                               v zahraničí a v roce 2019 ho dokonce zakoupila zahraniční produkce pro uvádění v jihokorejském Soulu. Začátkem
                               června byl hostem oddělení mediálních studií Mezinárodní konzervatoře Praha na interpretačním kurzu v letním stře-
                               disku konzervatoře Hájemství, kde vedl dvoudenní seminář.


                               Co vás přivedlo k práci u filmu?

                               Já jsem nikdy neuvažoval o ničem jiném. Od svých třinácti let jsem věděl, že budu dělat u filmu. Nebyla jiná cesta než
                               se přihlásit na FAMU a vystudovat obor režie. Ale už po maturitě jsem pracoval jako asistent režie a pak jako pomocný
                               režisér. Až po této praxi a vystudování katedry režie jsem dostal možnost samostatně režírovat.
                               Můžete být konkrétní? Jak na to vzpomínáte?
                               Maturoval jsem 13. června 1974 a už za měsíc jsem pracoval na Barrandově, takže žádné prázdniny. Tehdy mě tam
                               doporučil spisovatel Ota Hofman, autor známého seriálu Pan Tau. Já na to vzpomínám jako na dobu velmi dávnou, těch
                               vzpomínek je hodně – během sedmi let jsem tam dělal asistenta či pomocného režiséra na šestnácti filmech. Z té doby

                               jsem si přinesl jednu věc – je důležité být shovívavý k asistentům režie. Každý totiž přijde s tím nejčistějším svědomím
                               a těmi nejlepšími úmysly, ale nikdo mu neřekne, co vlastně má dělat. Všichni předpokládají, že to umí, ale on se to na
                               této pozici teprve učí.

                               Měl jste v době začátků svůj vzor? Máte ho i teď?
                               Mít vzor znamená, že bych ho mohl začít napodobovat. Svému vzoru se mnohdy snažíte přiblížit, a to je slepá ulice. To
                               ne. V našem oboru musíte být originál. Ale mám oblíbené tvůrce, kterých si vážím.

                               Natáčelo se vám líp v době socialismu nebo po revoluci 1989?


                               To se nedá tak jednoduše srovnávat. Dřív financoval výrobu filmu stát. Existovalo státní Filmové studio Barrandov, kte-
                               ré mělo studiový systém: dostalo peníze od státu a vyvíjelo látku od prázdného papíru až po premiéru. To už dnes nee-
                               xistuje. Točíme soukromé filmy a ty jsou financovány z různých zdrojů, například z fondu kinematografie, významnými



                               koproducenty bývají televize, ať veřejnoprávní či soukromé. Takže dnes je složitější sehnat peníze, dřív bylo složitější
                               vyhnout se politickým tlakům. Jedna věc se ale nezměnila: požadavek na znalost řemesla. Filmařina se systémů netýká,
                               byť se v řemesle mnohé změnilo. Pořád vyprávíte příběhy, ať je to za socialismu nebo za kapitalismu. Problém ovšem
                               je, že po revoluci v roce 1989 najednou mohl dělat kdokoli cokoliv, a to
                               bez ohledu na to, jestli filmovou školu vystudoval. Dnes klidně může na-

                               točit film třeba i uzenář. Stačí, když sežene 20 milionů. Dřív to bez školy

                               nešlo, dnes to bohužel jde.
                               Co považujete za svůj největší úspěch?

                               To, že jsem se filmařinou dokázal 46 let uživit! Od roku 1991 jsem

                               vlastně nezaměstnaný, který se živí příležitostnou prací pro film, diva-
                               dlo, televizi, ale třeba i pro reklamní agentury. Když si práci neseženete,
                               vypadnete ze hry a je velký problém dostat se zpátky. Vezměte si, že

                               někdo natočí jeden dva filmy a zmizí. Nevydrží ten tlak – řekl bych to
                               titulem jedné švédské komedie: Tančila jedno léto. Ano, někdo tančí
                               jedno léto, historie ho spláchne, a naopak někdo se dokáže v profesi
                               udržet po celá desetiletí. A to považuji za největší úspěch. Ale pokud
                               myslíte konkrétní umělecký úspěch, tak těch bylo víc. Dostal jsem hodně

                               cen, byl jsem úspěšný i v divadle. Mé filmy se promítaly snad na všech
                               kontinentech, třeba Nesmrtelnou tetu viděli od USA, přes Evropu až po

                               Austrálii či Rusko. A obrovský úspěch je třeba to, že muzikál Mefisto,
                               který jsem napsal a režíroval, se dostal do Soulu do Jižní Koreje. Soul je
                               totiž Mekka světových muzikálů, tam se snaží dostat všechna divadla na
                               světě - muzikály z Broadwaye, z West Endu … a oni si vybrali náš muzi-
                               kál! Velký úspěch je i to, že moje televizní filmy a seriály mají vysokou

                               sledovanost. Například Ach ty vraždy!, což je série celovečerních detek-
                               tivek, které jsem napsal i režíroval, převálcovala program komerčních
                               televizí. Zkrátka … úspěch je, že člověk dělá věci, na které
                               nedostal žádnou nabídku. Všichni si řekli – ten bude drahej nebo ten
                               má určitě práce dost …

                                                                                     foto: MKP
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17