Page 10 - LUCKY_5
P. 10

10


                                 Jiří Stivín








                                Muzikant by se měl naučit hrát bez not. Protože pokud hraje jen
                                z not, stává se jejich otrokem.



                                Jiří Stivín je jazzman, flétnista a skladatel. Vystudoval kameru na pražské FAMU, poté na Royal Aca-

                                demy of Music v Londýně a skladbu na AMU v Praze. Začínal jako flétnista a saxofonista v SHQ Karla
                                Velebného, poté působil i v Národním divadle jako dirigent. Kromě freejazzu hraje hudbu renesance a
                                baroka. V červnu vedl workshop pro studenty MKP na Hájemství.


                                Začal jste hrát na flétnu už jako dítě?

                                Ne, já začal jako osmiletý hrát na housle, ale nebavilo mě to. Vlastně mě na tom bavilo jen chodit po
                                ulici s futrálem. Připadal jsem si tak nějak seriózně. Kvůli tomu futrálu mi připadalo, že to má nějaký
                                 smysl. Nebavilo mě to také proto, že mě učil poslední žák profesora Otakara Ševčíka, který byl známý
                                   tím, že všichni jeho žáci chodili do orchestru bez konkurzu. Protože bylo jasné, že když prošli Ševčí-
                                   kovou školou, tak už něco uměli. Ševčík každého hned vyhodil, když to nebylo ono. A ten jeho žák,
                                   co mě učil, tak mě moc buzeroval. Ale musím říct, že občas, když vezmu housle, tak to, co jsem se
                                   jako dítě naučil, ještě dnes zahraju. Ten můj učitel byl v tomhle neuvěřitelnej.
                                   Kdy jste začal hrát na flétnu?


                                   Tak asi v sedmnácti, osmnácti. Mezi houslema a flétnou byla kytara, fotbal skauti….žádný seriozní
                                   nástroj. …jo – jachting jsem dělal. Závodil jsem na plachetnicích.
                                   Dobře, ale hudba vás musela přece jen oslovit už velmi brzo, musela vás nějak přitahovat…
                                   kdy jste objevil v sobě talent? Prvotní impuls?
                                   Já poslouchal všechny desky, které tehdy vyšly       v tak zvaném Gramofonovém klubu, s rodiči

                                   a se školou jsme chodili do Rudolfina na                  koncerty. Hudbou jsem byl dost pozname-
                                   nanej, ale že se tomu budu věnovat, to                     mě nikdy nenapadlo – až když jsem začal
                                   hrát na tu flétnu, ale to jen tak mírně,                      jen písničky, co jsem slyšel. Potom jsem

                                   začal poslouchat jazz a zkoušel jsem,                          jestli to jsem schopen zahrát a zjistil
                                   jsem, že to jde. A když jsem slyšel                                   Ornetta Colemana a jazzmany,
                                   kteří hrají free jazz, tak jsem zjistil, že                             by mi to šlo z fleku taky. Až

                                   na FAMU, kde jsem studoval kame-                                          ru, jsem si uvědomil, že mě
                                   baví muzika daleko víc než filmo-                                           vání. Školu jsem nakonec

                                dodělal, ale muzika stejně vyhrála.
                                Proč jste nestudoval konzervatoř?
                                V osmnácti, kdy jsem začal na flétnu                                                hrát, jsem na to byl

                                už moc starej A navíc jsem se neučil                                               žádný stupnice, já
                                rovnou hrál jazz a moderní věci a im-                                               provizoval. Naštěstí
                                jsem se na vojně dostal do jazzového                                                orchestru ASUTu
                                (Armádní soubor umělecké tvořivos-                                                 ti) jako flétnista a

                                saxofonista. Tam jsem byl dva roky a                                              díky tomu jsem zůstal
                                u muziky. Po vojně mi nabídl angažmá                                          Karel Velebný, hráli jsme
                                s Evou Olmerovou, s Linha Singers,                                            začali jsme hrát i v divadle
                                Járy Cimmermana. Pak jsme se nabou-                                            rali v autě, takže Velebný
                                přestal na čas hrát a já v roce 1969                                          odjel na rok do Anglie
                                studovat na Royal Academy of Music, to                                         byl další zlom. Po návratu
                                jsem nastoupil do Národního divadla.                                           Hrál jsem chvíli v divadel-
                                ním orchestru jako sólista a jeden čas                                         jsem tam i dirigoval. Ale
                                pak jsem z toho utekl – víte, pořád mě                                          někdo chodil navštěvo-
                                vat, pořád se mnou chtělo strašně moc                                            lidí kamarádit, když
                                jsem byl ten dirigent. Když jsem odtud odešel,                                   tak najednou žádní
                                kamarádi nebyli.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15